تبلیغات
ریاضیات شیرین - مطالب آبان 1389
 
ریاضیات شیرین
در دنیا لذّتی که با لذّت مطالعه برابری کند نیست.تولستوی
پنجشنبه 27 آبان 1389





نوع مطلب :
برچسب ها :
پنجشنبه 27 آبان 1389
حکایتی از خیار دزد خیالباف

روزی شخصی بر سر جالیز رفت که خیار بدزدد.
پیش خودش گفت: این گونی خیار را می‌برم و با پولی که برای آن می‌گیرم، یک مرغ می‌خرم.
مرغ تخم می‌گذارد، روی آن‌ها می‌نشیند و یک مشت جوجه در می‌آید،
به جوجه‌ها غذا می‌دهم تا بزرگ شوند،
بعد آن‌ها را می‌فروشم و یک گوسفند می‌خرم،
گوسفند را می‌پرورم تا بزرگ شود،
او را با یک گوسفند جفت می‌کنم،
او تعدادی بره می‌زاید و من آن‌ها را می‌فروشم.
با پولی که از فروش آن‌ها می‌گیرم، یک مادیان می‌خرم،
او کره می‌زاید، کره‌ها را غذا می‌دهم تا بزرگ شوند،
بعد آن‌ها را می‌فروشم
با پولی که برای آن‌ها می‌گیرم، یک خانه با یک باغ می‌خرم.
در باغ خیار می‌کارم و نمی‌گذارم احدی آن‌ها را بدزدد.
همیشه از آن‌جا نگهبانی می کنم.
یک نگهبان قوی اجیر می‌کنم، و هر از گاهی از باغ بیرون می‌آیم و داد می‌زنم: آهای تو، مواظب باش.

آن فرد چنان در خیالات خودش غرق شد که پاک فراموش کرد در باغ دیگری است و با بالاترین صدا فریاد می‌زد.
نگهبان صدایش را شنید و دوان‌دوان بیرون آمد، آن فرد را گرفت و کتک مفصلی به او زد. بیچاره تازه فهمید كه همش رویا بوده است.



نکته:
هیچ گاه زیاد در فکر وخیال فرو نروید زیرا دیگر افسار دنیا از دستتان خارج میشود.

نظر دهید با تشکّر:علی





نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : سرگرمی، جالب، دزد خیار، خیال بافی،
اینم یه مطلب برای درک بیش تر اعداد اوّل وغربال ارتستن:

غربال ارتستن(اراتستون)
اعدادی که در پایان در سمت راست تصویر نوشته میشود اول اند.




نوع مطلب : آموزش، 
برچسب ها : ارتستن، اراتستون، غربال، تصویر مفهومی غربال،
پنجشنبه 27 آبان 1389

صفر
  یکی از معمول ترین سئوالهائی که مطرح می شود این است که: چه کسی صفر را کشف کرد؟ البته برای جواب دادن به این سئوال بدنبال این نیستیم که بگوئیم شخص خاصی صفر را ابداع و دیگران از آن زمان به بعد از آن استفاده می کردند.

اولین نکته شایان ذکر در مورد عدد صفر این است که این عدد دو کاربرد دارد که هر دو بسیار مهم تلقی می شود یکی از کاربردهای عدد صفر این است که به عنوان نشانه ای برای جای خالی در دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) بکار می رود. بنابراین در عددی مانند 2106 عدد صفر استفاده شده تا جایگاه اعداد در جدول مشخص شود که بطور قطع این عدد با عدد 216 کاملاً متفاوت است. دومین کاربرد صفر این است که خودش به عنوان عدد بکار می رود که ما به شکل عدد صفر از آن استفاده می کنیم.

هیچکدام از این کاربردها تاریخچه پیدایش واضحی ندارند. در دوره اولیه تاریخ کاربرد اعداد بیشتر بطور واقعی بوده تا عصر حاضر که اعداد مفهوم انتزاعی دارند. بطور مثال مردم دوران باستان اعداد را برای شمارش تعداد اسبان، ... بکار می برند و در اینگونه مسائل هیچگاه به مسئله ای برخورد نمی کردند که جواب آن صفر یا اعداد منفی باشد.

بابلیها تا مدتها در جدول ارزش مکانی هیچ نمادی را برای جای خالی در جدول بکار نمی بردند. می توان گفت از اولین نمادی که آنها برای نشان دادن جای خالی استفاده کردن گیومه (") بود. مثلاً عدد6"21 نمایش دهنده 2106 بود. البته باید در نظر داشت که از علائم دیگری نیز برای نشان دادن جای خالی استفاده می شد ولیکن هیچگاه این علائم به عنوان آخرین رقم آورده نمی شدندبلکه همیشه بین دو عدد قرار می گیرند بطور مثال عدد "216 را با این نحوه علامت گذاری نداریم. به این ترتیب به این مطلب پی می بریم که کاربرد اولیه عدد صفر برای نشان دادن جای خالی اصلاً به عنوان یک عدد نبوده است.

البته یونانیان هم خود را از اولین کسانی می دانند کهدرجای خالی ,صفر استفاده می کردند اما یونانیان دستگاه اعداد (جدول ارزش مکانی اعداد) مثل بابلیان نداشتند. اساساً دستاوردهای یونانیان در زمینه ریاضی بر مبنای هندسه بوده و به عبارت دیگر نیازی نبوده است که ریاضی دانان یونانی از اعداد نام ببرند زیر آنها اعداد را بعنوان طول خط مورد استفاده قرار می دادند.

البتهبعضى ازریاضی دانان یونانی ثبت اطلاعات نجومی را بر عهده داشتند. در این قسمت به اولین کاربرد علامتی اشاره می کنیم که امروزه آن را به این دلیل که ستاره شناسان یونانی برای اولین بار علامت 0 را برای آن اتخاذ کردند، عدد صفر می نامیم. تعداد معدودی از ستاره شناسان این علامت را بکار بردند و قبل از اینکه سرانجام عدد صفر جای خود را بدست آورد، دیگر مورد استفاده قرار نگرفت و سپس در ریاضیات هند ظاهر شد.

هندیان کسانی بودند که پیشرفت چشمگیری در اعداد و جدول ارزش مکانی اعداد ایجاد کردند هندیان نیز از صفر برای نشان دادن جای خالی در جدول استفاده می کردند.

اکنون اولین حضور صفر را به عنوان یک عدد مورد بررسی قرار می دهیم اولین نکته ای که می توان به آن اشاره کرد این است که صفر به هیچ وجه نشان دهنده یک عدد بطور معمول نمی باشد. از زمانهای پیش اعداد به مجموعه ای از اشیاء نسبت داده می شدند و در حقیقت با گذشت زمان مفهوم صفر و اعداد منفی که از ویژگیهای مجموعه اشیاء نتیجه نمی شدند، ممکن شد. هنگامیکه فردی تلاش می کند تا صفر و اعداد منفی را بعنوان عدد در نظر بگیرید با این مشکل مواجه می شود که این عدد چگونه در عملیات محاسباتی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم عمل می کند. ریاضی دانان هندی سعی بر آن داشتند تا به این سئوالها پاسخ دهندو در این زمینه نیز تا حدودى موفق بوده اند .

این نکته نیز قابل ذکر است که تمدن مایاها که در آمریکای مرکزی زندگی می کردند نیز از دستگاه اعداد استفاده می کردند و برای نشان دادن جای خالی صفر را بکار می برند.

بعدها نظریات ریاضی دانان هندی علاوه بر غرب، به ریاضی دانان اسلامی و عربی نیز انتقال یافت. فیبوناچی، مهمترین رابط بین دستگاه اعداد هندی و عربی و ریاضیات اروپا می باشد.




نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : صفر، 0، zero، فیبوناچی،
پنجشنبه 27 آبان 1389
تعریف:
 برای یافتن اعداد اول استفاده میشود که به شکل زیر انجام میشود.

نحوه استفاده از غربال ارتستن:

اعداد اول بین 1 تا 20  را بیابید.

مراحل
1.ابتدا اعداد بین 1تا 20 رامینویسم(در همه ی مراحل مرحله قبل هنوز باقی میماند):

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19

2.سپس عدد 1 که نه اول است ونه مرکب خط میزنیم.

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19

3.بعد از 1 نخستین عدد اوّل 2 است که مضرب های آن به جز خودش را خط میزنیم.

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19

4.بعد از 2 نخستین عدد اوّل 3 است مضرب های آنرا به جز خودش خط میزنیم.

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19


نکته:قبل از انجام مراحل  بایدابتدا ببینیم که آیا مضرب آن اعداد اول در بین اعداد است یا نه؟

اگر بود ادمه میدهیم و اگر نبود بقیه اعداد باقیمانده اوّل اند.

5.عدد اوّل بعدی 5 است که مجذور آن 25 است که در بین اعداد نیست.پس بقیّه اعداد اوّل اند.

1  2  3  4  5  6  7  8  9  10  11  12  13  14  15  16  17  18  19


با تشکّر از شما .لطفا" نظرات،انتقادا وپیشنهادات خود را بیان کنید.




نوع مطلب : آموزش، 
برچسب ها : غربال، ارتستن، اوّل، مرکّب،

به نام خدا

امروز یه پست جالب و خواندنی رو در مورد بزرگان ایرانیان بزرگ در خارج از کشور در قسمت آی سی تی قرار دادم امید وارم خوشتون بیاد.


*دکتر بهمین ثیابی
مدیرعامل شرکت HiGrade انگلستان دکتر بهمن ثیابی ، استاد دانشگاه وست مینستر انگلستان ، از دهه هفتاد میلادی ، با سرمایه مالی اندک اما با فکر ممتاز و تلاش خویش ، توانست با همکاری جمعی از فارغ التحصیلان ایرانی مقیم انگلیس و مدیریت بهینه بر تیم فنی خود ، شرکت هایگرید اینترنشنال را با چند هزار دلار تاسیس کند. این شرکت ، در زمینه مونتاژ کامپیوترهای شخصی آغاز به کار کرد ، اما بعد ها ، با تولید نوت بوک های هایگرید و ابداع دستگاه ایستگاه رسانه ای دیجیتال (DMS) ، یکی از پیشرفته ترین شرکت های اروپایی در امر فناوری اطلاعات شد. به گونه ای که نوت بوک های HiGrade ، امروزه به عنوان ممتاز ترین نوت بوک های دنیای از نظر کیفیت و کارایی ، شناخته شده اند. سایت این شرکت ایرانی www.HiGrade.ir است .



*امید کردستانی
معاون بازاریابی شرکت Google همه ایرانی ها در سراسر جهان ، گوگل را با نام امید کردستانی (نفر اول سمت راست ) می شناسند. امید كردستانی، معاون ارشد رئیس گوگل در زمینه ارایه خدمات جهانی خرید و فروش كالا، سود فراوانی را نصیب بخش خصوصی این سایت اینترنتی كرده است.
هفته نام تایم در سال 2004 از قول لورا لاک ، نویسنده این مجله نوشت : تلاش های مهندس کردستانی ، بزرگترین سایت جستجوگر دنیا را به داغ ترین بازار تبلیغاتی شبكه ای تبدیل كرده كه فقط در ظرف ۱۸ ماه توانسته است از بیش از ۱۰۰ هزار آگهی كننده تبلیغاتی سبقت بگیرد. طبق محاسبات تحلیل گران، مالیات بر درآمد حاصل از این آگهی های تبلیغاتی ، یك میلیارد دلار سود مالی نصیب گوگل خواهد كرد. گفتنی است امید کردستانی فوق لیسانس MBA دارد و از مغزهای ارشد گوگل به شمار می آید.



*
فرزاد ناظم
مدیر فنی سایت Yahoo فرزاد ناظم  در اوایل سال 1996 به عنوان معاون ارشد بخش فنی به یاهو (Yahoo) ملحق شده و در سال 1997 مدیر فنی آن شد .وی كه دارای لیسانس علوم كامپیوتر از دانشگاه صنعتی كالیفرنیاست، مسئول نظارت بر تمامی حوزه های مهندسی، شامل نحوه عملكرد سایت و توسعه محصول است .تجربه كاری وی در مناصب فنی و اجرایی به بیش از 18 سال می رسد .ناظم قبل از اینكه به یاهو ملحق شود، معاون ارشد بخش وب سرور و رسانه شركت معظم اوراكل (Oracle) بوده است .وی همچنین مسئولیتهای مختلفی را در شركتهای SYDIS و Rolm Corporation به عهده داشته است.



*امیر مجید مهر
معاون بخش رسانه های دیجیتال Microsoft مهندس امیر مجید مهر ، معاون ارشد بخش رسانه های دیجیتال نرم افزار ویندوز در شرکت مایکروسافت است. تیمی که سرپرستی ان را مجید مهر بر عهده دارد ، توسعه و پیاده سازی فناوری رسانه های دیجیتالی صدا و تصویر را در نرم افزارهای مختلف تحت ویندوز بر عهده دارد. Movie Maker2 ، power point 2003 از جمله محصولات کاربردی این بخش به شمار می آیند. قبل از ملحق شدن مجید مهر به مایکروسافت ، ایشان به عنوان مسئول ارشد بخش مهندسی ارتقای کارایی در شرکت سونی فعالیت می کرد.
نشانی : www.microsoft.com/presspass/exec/amirm/ پایگاه وب اختصاصی ایشان است .



*جواد خاکی
معاون بخش فناوری های شبکه ای Microsoft مهندس جواد خاکی  ، به عنوان یکی از مطرح ترین مهندسان ارشد غول نرم افزاری جهان ، مایکروسافت به شمار می رود. ایشان ، در زمینه پروژه های مبتنی بر شبکه و ساخت دستگاه های مربوط به ان ، فعالیت می کند .
پروژه هایی چون : dial-up networking ،, wireless networking ، broadband infrastructureاز جمله مشهور ترین فعالیت های شبکه ای مایکروسافت در سال های اخیر به مدیریت خاکی بوده است . ایشان 25 سال در زمینه طراحی سخت افزار و نرم افزار تجربه دارد و هم اینک مدیر یک تیم 700 نفری از کارمندان مایکروسافت است . استراتژی های موجود در توسعه ویندوز ویستا ، تا حد زیادی مربوط به نوآوری های آقای خاکی می باشد . به خاطر یک عمر فعالیت های ارزنده وی در زمینه توسعه محصولات شبکه ای ، دانشگاه پکن در سال 2003 به وی درجه پروفسور افتحاری اعطا کرد.



*
امید پیر یار
بنیانگذاره خرده فروشی ebay امید پیر یار ، جوان ایرانی مقیم آمریکا ، حدود 10 سال پیش ، با ایجاد یک سایت خرید و فروش آنلاین اجناس دسته دوم در اینترنت ، به کمک همسرش در اتاق کوچکی در یکی از ایالت های امریکا ، فعالیت ebay.com را استارت زد. این سایت ظرف 5 سال ، پیر یار را به عنوان یکی از میلیاردر ترین ایرانیان جهان و در زمره یکی از بزرگان اینترنت قرار دارد. سایت خرده فروشی وی ، هم اکنون روزانه به میلیون ها نفر در سراسر جهان خدمات خرید و فروش آنلاین ارائه می دهد .
مجموعه فعالیت های امید یار و تیم فنی وی ، دسترسی به میلیون ها کد کالا را در فروشگاه های الکترونیکی ebay برای بیش از 150 میلیون نفر در سراسر جهان فراهم کرده است . امیدیار در سال 1988 از دانشگاه Tufts لیسانس مهندسی علوم کامپیوتر دریافت کرد.



*دکتر علی اکبر جلالی
سفیر ICT ایران در جهان دکتر علی اکبر جلالی ، فوق دکترای مهندسی برق و الکترونیک و استاد دانشگاه ویرجینیای غربی آمریکا است . ایشان ریاست یک پژوهشگاه تحقیقاتی ارزنده را در دانشگاه علم و صنعت تهران نیز عهده دار هستند.
شهرت داخلی و بین المللی ایشان به دلیل تئوری موج چهارم وی برای دنیای مجازی و تلاش های بی وقفه در جهت گسترش ICT روستایی و طرح ملی دانشگاه مجازی در کشور و فراگیر کردن ضریب نفوذ فناوری اطلاعات باشد . مقالات و کنفرانس های متعدد دکتر جلالی در مراکز علمی و تحقیقاتی فناوری اطلاعات خارج از کشور ، ایشان را به یک عنوان ، سفیر ICT ایران در جهان کرده است . http://www.csee.wvu.edu/~jalali پایگاه وب شخصی ایشان به شمارمیرود



انتقادات وپیشنهادات خود را در قسمت نظرات بیان کنید.
حتماً در نظرسنجی بزرگ ریاضی این وبلاگ شرکت کنید با تشکّر






نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : ict، ebay، google، yahoo،
امروز میخواهیم در مورد اعداد طبیعی پست بذاریم.

اعداد در کل به چندین نحو، دسته بندی میشوند.رایج ترین نوع آن ،این دسته بندی است: (به ترتیب بزرگی مجموعه ها:طبیعی،حسابی،صحیح،گویا،گنگ و حقیقی)

اعداد طبیعی نیز خود به چندین نحو دسته بندی میشوند که یکی از آنها تقسیم به سه گروه:(اعداد ساده،مرکب و اعداد اول) است.


تعریف:

اعداد ساده:به عدد 1 ،عدد ساده گفته میشود.این عدد تنها عدد عضو این مجموعه است.
ساده


اعداد اوّل:به اعدادی که فقط 2 مقسوم علیه دارند وتنها به یک وخودش بخش پذیرند،اعداد اوّل می گویند.اوّل


اعداد مرکب:به اعدادی که بیش از دو مقسوم علیه دارندوبه غیر از خود و 1 به اعدادی دیگر بخش پذیر هستند عدد مرکب می گویند.
مرکب


خواهید خواند:

روش الگوریتم غربال ارتستن:روشی برای پیدا کردن اعداد اوّل یک سری اعداد است.و....


لطفا" نظرات وپیشنهادات خود را  در قسمت نظرات بیان کنید و لطفا" در نظرسنجی شرکت کنید.





نوع مطلب : آموزش، 
برچسب ها : اعداد طبیعی، اعداد اوّل، اعداد مرکب، اعداد ساده،
پنجشنبه 20 آبان 1389

غلام‌حسین مصاحب

مصاحب

غلام‌حسین مصاحب (زاده ۱۲۸۹ تهران - درگذشتهٔ ۲۱ مهر ۱۳۵۸) ریاضی‌دان و دانشنامه‌نویس ایرانی بود. به سبب کوشش‌های او در راه ترویج ریاضیات جدید در ایران وی را «پدر ریاضیات جدید» در ایران می‌دانند.

زندگی‌نامه

غلام‌حسین مصاحب در سال ۱۲۸۹ در تهران در خانواده‌ای اهل علم و ادب به دنیا آمد. خاندان مصاحب در نایین از دوران صفویه به این سو شناخته‌شده هستند و چند تن رجال ادب و هنر از این خاندان برخاسته‌اند، از جمله ملا مصاحب که در عصر شاه عباس شاعری بنام بود. پدربزرگ او، میرزا غلامعلی، خوشنویس، پدرش طبیب و مادرش شاعر بود. وی ۴ خواهر و برادر داشت.

بعد از انجام تحصیلات مقدماتی وارد دارالمعلمین شد و دورهٔ آن را به پایان رساند و سپس در دارالمعلمین عالی ثبت نام کرد و در رشتهٔ ریاضیات فارغ‏التحصیل شد. از آن زمان به خدمت وزارت معارف درآمد، و همچنان تحصیلات خود را در علوم قدیم و فلسفه ادامه داد، و علاوه بر ریاضیات، زبانهای عربی و فرانسوی و انگلیسی را نیز در حد عالی فرا گرفت، و با زبانهای روسی و آلمانی نیز آشنایی یافت. در سال ۱۳۰۹ «مجلهٔ ریاضیات مقدماتی و عالی» را تأسیس کرد و یازده شماره از آن را منتشر نمود. از همان سال‌ها به تألیف کتاب‌های درسی برای دبیرستان‌ها پرداخت. در سال ۱۳۱۶ ازدواج کرد، و برای ادامهٔ تحصیل به فرانسه رفت. پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۲۰ تدریس در دانشسرای عالی را آغاز کرد. از ابتدای سال ۱۳۲۲ روزنامهٔ برق را انتشار داد که به دلیل مخالفت‌های شدید با دولت‌های وقت و پس از چند بار توقیف از انتشار بازماند.

در سال ۱۳۲۴ برای تکمیل تحصیلات به انگلستان رفت و در سال ۱۳۲۷ به اخذ درجه دکتری در ریاضیات از دانشگاه کمبریج نایل آمد و در همین سال به عضویت انجمن ریاضی‌دانان انگلیس و انجمن فلسفهٔ کیمبریج نیز درآمد. در انگلستان شاگرد خاص برتراند راسل، ریاضیدان و فیلسوف نامدار انگلیسی بود.

پس از بازگشت مشاغل چندی را در وزارت فرهنگ عهده‌دار شد. در سال ۱۳۲۸ به سمت ریاست ادارهٔ آموزش متوسطه و سپس به سمت ریاست ادارهٔ کل تعلیمات عالیه منصوب شد، و در سال ۱۳۳۰ سمت مدیر کل وزارت فرهنگ، و در سال ۱۳۳۱ مقام معاونت فنی وزارت فرهنگ را یافت.

دکتر غلامحسین مصاحب در سال ۱۳۳۵ عهده‌دار طرح‌ریزی و سرپرستی دایرةالمعارف فارسی شد و تا ۱۳۵۰ که آن مسئولیت را به عهده داشت، بر ترجمه و تألیف کلیهٔ مقالات دایرةالمعارف نظارت داشت. دایرةالمعارف فارسی نخستین دایرةالمعارف عمومی در زبان فارسی است، که بر اساس شیوه‌های نوین دانشنامه‌نویسی تهیه شده است و مشهورترین فعالیت و دستاورد غلامحسین مصاحب به شمار می‌آید.

در سال ۱۳۴۰ به تدریس در بخش ریاضی دانشسرای عالی پرداخت و سال ۱۳۴۲ درجهٔ استادی یافت. دکتر غلامحسین مصاحب در مهر ۱۳۴۵ مؤسسهٔ ریاضیات را در دانشسرای عالی (بعداً دانشگاه تربیت معلم) با مجوز شورای مرکزی دانشگاه‌ها تأسیس کرد. هدف این مؤسسه تربیت مدرسان ریاضی برای دانشگاه‌های کشور بود،و با کوشش‌های مداوم دکتر مصاحب ۷۰ نفر مدرس ریاضی دانشگاهی در آن مؤسسه تربیت شدند، و نیز کتابخانهٔ تخصصی مؤسسهٔ ریاضیات در کشور بی‌نظیر بود. مؤسسهً ریاضیات از سال ۱۳۶۳ با ضوابط جدید به پذیرش دانشجو برای دوره‌های عالی ریاضی پرداخت، و درسال ۱۳۷۶ مؤسسهٔ ریاضیات به مؤسسه تحقیقات ریاضی دکتر غلامحسین مصاحب تغییر نام یافت. 


دکتر غلامحسین مصاحب در ۲۱ مهر ۱۳۵۸ در تهران درگذشت.

فهرست آثار:

  • علوم تفریحی، ۱۳۰۸
  • ترمودینامیک و آثار ارتعاشی گازها، ۱۳۱۳
  • فیزیک، ۱۳۱۳
  • جبر و مقابلهٔ خیام (تهران ۱۳۱۷). شامل متن عربی و ترجمهٔ فارسی رسالهٔ خیام در جبر و تاریخ ریاضیات تا زمان خیام است. در این کتاب برای نخستین‌بار جایگاه علمی خیام در ریاضیات به طور مستقل به زبان فارسی شناسانده شده‌است.
  • هندسه مسطحه، ۱۳۳۱
  • مدخل منطق صورت، ۱۳۳۴ انتشارات دانشگاه تهران (در ۷۰۰ صفحه)
  • فرهنگ اصطلاحات جغرافیایی، (با همکاری احمد آرام، صفی اصفیا، حسین گل‌گلاب، مصطفی مقربی، ناصح ناطق)، ۱۳۳۸
  • حکیم عمر خیام بعنوان عالم جبر (انجمن آثار ملی، ۱۳۳۹، ۳۰۰ صفحه) مشتمل بر اثری ناشناخته از خیام در ریاضیات.
  • آنالیز ریاضی، جلد اول ۱۳۴۸. این اثر اولین کتاب در زمینه آنالیز به زبان فارسی می‌باشد و به زبانهای بین‌المللی ترجمه شده‌است.
  • تئوری مقدماتی اعداد، جلد اول ۱۳۵۳ (در ۱۳۹۵ صفحه)، جلد دوم ۱۳۵۸ (در ۱۸۰۲ صفحه). این کتاب در سال ۱۳۶۲ موفق به اخذ جایزه بهترین کتاب سال در ایران شد.
  • منطق ریاضی
  • توابع مستدیر
  • جبر و مقابله با جداول لگاریتم،
  • براهین الجبر و المقابله، عمر خیام
  • تاریخ علوم ریاضی تا زمان عمر خیام
  • مثلثات (با همکاری احمد ارشمید)
  • رسم فنی (با همکاری احمد ارشمید)
  • رسالهٔ دکتری او (On Differentiation and Denjoy – Behaviour of Functions of two real variables)، در جلد چهل و ششم (مورخ سال ۱۹۵۰) مجله انجمن فلسفی کمبریج به طبع رسیده‌است.




نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : غلام حسین مصاحب، مصاحب، غلام، حسین، ریاضیدانان ایرانی،
 قواعد بخش پذیری بر اعداد طبیعی

برای تقسیم بر بیشتر  اعداد طبیعی قاعده هایی وجود دارد. حتی برای برخی از اعداد بیشتر از سه قاعده به دست آمده است که می توان به کمک آن ها بخش پذیری اعداد را بررسی کرد و باقی مانده ه تقسیم آن ها را نیز تعیین نمود. البته در برخی موارد انجام عمل تقسیم، راحت تر از کاربرد قاعده به نظر می رسد. این به مقسوم و مقسوم علیه بستگی دارد. قاعده تقسیم بر اعداد طبیعی از 1 تا ۱۵ در زیر آورده شده است.

 

قاعده تقسیم بر 1 :  

همه ی اعداد بر یک بخش پذیر هستند.



قاعده تقسیم بر 2 :

عددی بر 2 بخش پذیر است که رقم یکانش بر 2 بخش پذیر باشد. باقی مانده تقسیم هرعدد بر 2 باقی مانده تقسیم رقم یکان عدد بر 2 است.

مثال- همه ی اعداد زوج بر 2 بخش پذیر هستند.



قاعده تقسیم بر 3 :

عددی بر 3 بخش پذیر است که مجموع ارقامش بر 3 بخش پذیر باشد. باقی مانده ی تقسیم عدد بر 3 همان باقی مانده تقسیم مجموع ارقام آن عدد بر 3 است.

مثال- مجموع رقم های عدد 7۵12 برابر 1۵ است و 1۵ بر 3 بخش پذیر می باشد، بنابراین عدد7۵12 بر 3 بخش پذیر است.



قاعده تقسیم بر 4 :

الف) عددی بر 4 قابل قسمت است که دو رقم سمت راست آن بر4 قابل قسمت باشد. باقی مانده تقسیم هر عدد بر 4 مساوی باقی مانده تقسیم دو رقم سمت راست آن عدد بر4 .

مثال- عدد ۵248 بر 4 بخش پذیر است. زیرا 48 بر 4 بخش پذیر است.

ب)عددی بر4 بخش پذیر است که رقم یکان به اضافه ی 2 برابر رقم دهگان آن بر 4 بخش پذیر باشد.

مثال- عدد 1۵68 بر 4 بخش پذیر است. زیرا 20 = 8 + 6 * 2 و 20 بر 4 بخش پذیر می باشد.



قاعده تقسیم بر 5 : 

عددی بر۵بخش پذیر است که رقم یکانش بر۵ بخش پذیر باشد. باقی مانده تقسیم هرعدد بر۵ باقی مانده تقسیم رقم یکان عدد بر ۵ است.

مثال- اعداد 65،  240 و 800  بر5 بخش پذیر هستند.



قاعده تقسیم بر 6 :

عددی بر 6 بخش پذیر است که  بر2 و3 بخش پذیر باشد. ( 3 * 2 = 6)

مثال- عدد 132 هم بر 2 و هم بر 3 بخش پذیراست. پس بر6 نیز بخش پذیر است.



قاعده تقسیم بر 7 :

عددی بر 7 بخش پذیر است که اگر 2 برابر رقم یکان آن را از عددی که از حذف یکان به دست آمده کم کنیم، حاصل بر7 بخش پذیر باشد.(در صورت لزوم این عمل را چندین بار تکرار می کنیم تا به نتیجه برسیم.)

مثال- عدد ۵194 بر 7 بخش پذیر است. زیرا:         

( 8 = 2 * 4)                            5194

                                                                         ( 2= 2 *1)              511  = 8 – 519

                                                                                             49 = 2- 51

49 مضربی از 7 است. بنابراین۵۱۹۴ بر 7 بخش پذیر است.



قاعده تقسیم بر 8 :

الف) عددی بر8  قابل قسمت است که سه رقم سمت راست آن بر 8 قابل قسمت باشد.

مثال- اعداد 45000 و70656 بر 8 بخش پذیرهستند. زیرا سه رقم سمت راست آن ها یعنی صفر و656 بر 8 بخش پذیرهستند.

ب) عددی بر8 بخش پذیر است که 2 برابررقم دهگان به اضافه ی 4 برابر رقم صدگان آن، بر 8 بخش پذیر باشد.

مثال- عدد 65321 بر 8 بخش پذیر است. زیرا 16 = 2 * 2 + 3 * 4 و 16 بر 8 بخش پذیر می باشد.



قاعده تقسیم بر 9 :

عددی بر 9 بخش پذیراست که مجموع ارقامش بر9 بخش پذیر باشد. باقی مانده تقسیم عدد بر9 همان باقی مانده تقسیم مجموع ارقام آن عدد بر9 است.

مثال- عدد 5148 بر 9 بخش پذیراست. زیرا مجموع رقم های آن یعنی 18 بر 9 بخش پذیر است.



قاعده تقسیم بر 10 :

 عددی بر 10 بخش پذیر است که رقم یکان آن صفر باشد.

مثال- اعداد 70  ، 1200 و  810  بر 10 بخش پذیر هستند.



قاعده تقسیم بر 11 :

عددی بر 11 بخش پذیر است که اگر ارقام آن را یکی در میان به دو دسته تقسیم کنیم و مجموع ارقام هر دسته را به دست آوریم و سپس دو عدد به دست آمده را از هم کم کنیم عدد حاصل بر 11 بخش پذیر باشد.

مثال-عدد 5240312 بر 11 بخش پذیر است زیرا:

14 = 2 + 3 + 4 + 5

3 = 1 + 0 + 2

11 = 3 - 14



قاعده تقسیم بر 12 :

عددی بر 12 بخش پذیر است که بر 3 و 4 بخش پذیر باشد.

مثال- اعداد 72 و  120  و 480 بر 12 بخش پذیر هستند.



قاعده تقسیم بر 13 :

عددی بر 13 بخش پذیر است که اگر 4 برابر رقم یکان آن را با عددی که از حذف یکان به دست آمده جمع کنیم، حاصل بر 13 بخش پذیرباشد. (در صورت لزوم این عمل را چندین بار تکرار می کنیم تا به نتیجه برسیم.)

مثال- عدد 247 بر 13 بخش پذیر است. زیرا:

         ( 28 = 7 * 4)                             247

( 8 = 2 * 4)               52 = 28 + 24

13 = 8 + 5



قاعده تقسیم بر 14 :

عددی بر 14 بخش پذیر است که   بر 2 و 7 بخش پذیر باشد. ( 7 * 2 =  14)

مثال- عدد 3۵42 هم بر 2 وهم بر7 بخش پذیر است. پس بر 14 نیز بخش پذیر است.



قاعده تقسیم بر 15 :

عددی بر 1۵ بخش پذیر است که بر 3 و 5 بخش پذیر باشد. (5*3=15)

مثال- عدد 4350 هم بر 3 و هم بر 5 بخش پذیر است. پس بر 4350 نیز بخش پذیر است.



نظرات خود رابیان کنید.





نوع مطلب : آموزش، 
برچسب ها : بخش پذیری بر اعداد طبیعی بین1تا15، قواعد بخش پذیری، آموزش بخش پذیری،
به نام خدا
اینم یه ماشین حسا ب  ویه نرم افزار برای رسم نمودار، کاربردی وجالب برای گوشیهای مختلف که لیستشان در ادامه مطلب آمده است.


ماشین حساب
 

نرم افزار کاربردی ماشین حساب مهندسی و رسم نمودارها که برای پلتفرم جاوا انتشار یافته است .


 
  • حجم: 79.73 K

  • دانلود نرم افزار

    ادامه مطلب


    نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
    برچسب ها : ماشین حساب مهندسی، رسم نمودار، جاوا، نرم افزار های جالب،
    سه شنبه 18 آبان 1389

    همه‌ی دانشمندان می‌میرند و به بهشت می‌روند. آنها تصمیم می‌گیرند كه قایم‌باشك بازی كنند. از بخت بد اینشتین كسی است كه باید چشم بگذارد

    او باید تا 100 بشمرد و سپس شروع به گشتن كند. همه شروع به قایم شدن می‌كنند
    به جز نیوتن



    نیوتن فقط یك مربع 1متری روی زمین می‌كشد و داخل آن روبروی اینشتین می‌ایستد. اینشتین می‌شمرد
    1، 2، 3، ...97، 98، 99، 100


    او چشمانش را باز می‌كند و می‌بیند كه نیوتن روبروی او ایستاده است
    اینشتین می‌گوید
    "سوك‌سوك نیوتن"


    نیوتن انكار می‌كند و می‌گوید نیوتن سوك‌سوك نشده است او ادعا می‌كند كه نیوتن نیست. تمام دانشمندان بیرون می‌آیند تا ببینند چگونه او ثابت می‌كند كه نیوتن نیست

    نیوتن می‌گوید: "من در یك مربع به مساحت 1متر مربع ایستاده‌ام... این باعث می‌شود كه من بشوم نیوتن بر متر مربع... چون یك نیوتن بر متر مربع معادل یك پاسكال است

    من پاسكال هستم، پس"سوك‌سوك پاسكال!!!"

    امیدوارم که خوشتون اومده باشه با تشکّر* علی مدیروبلاگ




    نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
    برچسب ها : قایم باشک دانشمندان، پاسکال، بازی نیوتون و انیشتین، مطلب های خواندنی از ریاضی،
    سه شنبه 18 آبان 1389
    به عملیات زیر خوب دقت كنید،.دو معمّای تقریبا" شبیه و راحت و جالب:


    1.اگر

    10=3+2

    63=2+7

    66=5+6

    96=4+8

    آنگاه
     
    ?=7+9


    2.اگر

    5     =1

    25  =2

    125 =3

    625 =4

    آنگاه
    ?  =  5


    جواب معمّاها در ادامه مطلبه.ولی ابتدا فکر کنید واگه به جواب نرسیدید به ادامه مطلب برید.نظرات خود را نیز بیان کنید.


    ادامه مطلب


    نوع مطلب : معماهای ریاضی، 
    برچسب ها : ریاضی، معمّا های هوش، معمّا های جالب،
    سه شنبه 18 آبان 1389
    با نام خداوند مهربان و با کمک شما دوستان گرامی وراهنمایی های معلّم گرامی،آقای هاشمی،این وبلاگ شروع به
    کار کرد.این وبلاگ برای درس ریاضی(دوره ی راهنمایی تحصیلی) و سرگرمی و آموزش و... درست شده.امیدوارم با
    کمک شما خوانندگان ( که البته هنوز اوّل کاره) این وبلاگ رو یه وبلاگ پر طرفدار و پر بازدید کنیم.

    برای شروع خودم رو معرفّی میکنم:

    من علی چراغی هستم. 15 ساله هستم.توی شهرستان قروه کردستان زندگی میکنم.توی مدرسه ی نمونه احرار درس میخونم.سال سوم راهنمایی ام.این وبلاگ رو هم همونطور که گفتم در مورد ریاضیه و اونرو با کمک آقای هاشمی ساختم.





    نوع مطلب : اخبار واعلامیه های وبلاگ، 
    برچسب ها :





    آمار وبلاگ
    • کل بازدید :
    • بازدید امروز :
    • بازدید دیروز :
    • بازدید این ماه :
    • بازدید ماه قبل :
    • تعداد نویسندگان :
    • تعداد کل پست ها :
    • آخرین بازدید :
    • آخرین بروز رسانی :
    امکانات جانبی
     
     
    بالای صفحه