تبلیغات
ریاضیات شیرین - مطالب آذر 1389
 
ریاضیات شیرین
در دنیا لذّتی که با لذّت مطالعه برابری کند نیست.تولستوی
سه شنبه 30 آذر 1389
به نام خدا

اموز نتیجه نظرسنجی گذشته رو گذاشتم که به شکل زیر بود:

سوال:چه مقدار ریاضی را دوست دارید؟


نتیجه:

نتیجه

که نشان میده بیش ازاین13نفر ؛ 8 نفر عاشق درس ریاضی اند.که معادل 61.54 درصد است.

امّا نظرسنجی بزرگ وبلاگ ما:

بهترین معلم شما در چه رشته ای بوده؟

حتماً شرکت کنید که جامعه آماری بزرگی داشته باشیم.


<نظرات خود را نیز بیان کنید>




نوع مطلب : اخبار واعلامیه های وبلاگ، 
برچسب ها : نظرسنجی بزرگ وجنجالی، نتیجه نظرسنجی قبلی، 13، 64.51،
یکشنبه 28 آذر 1389

  اعجاز عددی و ریاضی.                                

با توجه به اینکه آیات قرآن در طول بیست و سه سال نازل شده و پیامبر بزرگوار اسلام امّی بوده و خواندن و نوشتن نمی دانسته اعجاز عددی و هماهنگی میان این مصطلحات به غیر از حقانیت تعالیم نورانی قرآن چه معنا ی دیگری می تواند داشته باشد.؟

ردیف

کلمه و واژه

تعداد

کلمه و واژه

تعداد

توضیح

1

حیاة(زندگی)

145

موت (مرگ)

145

 

2

عمل صالح(کار نیک)

167

سیئات(کاربد)

167

 

3

دنیا

115

آخرت

115

 

4

ملایک

88

شیطان

88

 

5

محبت

83

اطاعت

83

 

6

شدت(سختی)

102

صبر

102

 

7

جهر( أشکار)

16

علانیه (آشکار)

16

 

8

ابلیس

11

استعاذه

11

 

9

جهنم و مشتقات

77

جنت و مشتقات

77

 

10

مجازات

117

مغفرت

234

دو  برابر

11

نور و مشتقات

24

ظلمت ومشتقات

24

 

12

قل(بگو)

332

قالوا (گفتند)

332

 

13

شهر (ماه)

12

 

 

به این موضوع که سال 12 ماه است اشاره دارد.

14

یوم(روز)

365

 

 

به تعداد روزهای سال اشاره دارد.





نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : قرآن، اعجاز ریاضی در قرآن، رابطه های جالب ریاضی در قرآن، بسیار بسیار جالب،
یکشنبه 28 آذر 1389

پروفسور لطفی زاده


لطفی زاده

او در سال ۱۹۲۱ در شهر باکو در آذربایجان زاده شد. پدرش یک ژورنالیست ایرانی بود که در آن زمان به دلایل شغلی در باکو بسر می برد. و مادرش یک پزشک روسی بود.
وی ده ساله بود که در اثر قحطی و گرسنگی سراسری پدید آمده در سال ۱۹۳۱ توسط استالین، ناچار شد به اتفاق خانواده به وطن پدری اش ایران بازگردد. لطفی زاده در تهران به تحصیل در دبیرستان البرز نائل شد و در امتحانات سراسری ورود به دانشگاه، مقام دوم را کسب نمود و در سال ۱۹۴۲ رشته الکترونیک دانشگاه تهران را با موفقیت به پایان رساند و درحین جنگ دوم جهانی برای ادامه تحصیلات به آمریکا رفت. وی در سال ۱۹۴۶ موفق به اخذ مدرک لیسانس از “انستیتو تکنولوژی ماساچوست”، و در سال ۱۹۴۹ به دریافت مدرک دکترا از “دانشگاه کلمبیا” در نیویورک نائل گردید، و در همین دانشگاه با تدریس در زمینه تئوری سیستم ها کارش را آغاز نمود. او در سال ۱۹۵۹ به برکلی رفت تا به تدریس الکتروتکنیک بپردازد و در سال ۱۹۶۳ ابتدا در رشته الکتروتکنیک و پس از آن در رشته علوم کامپیوتر کرسی استادی گرفت.
لطفی زاده به طور رسمی از سال ۱۹۹۱ بازنشسته شده است، وی مقیم سانفرانسیسکو است و در آنجا به پروفسور “زاده” مشهور است. لطفی زاده به هنگام فراغت به سرگرمی محبوبش عکاسی می پردازد. او عاشق عکاسی است، و تاکنون شخصیت های معروفی همچون روسای جمهور آمریکا، ترومن و نیکسون رو به دوربین وی لبخند زده اند.
پروفسور لطفی زاده دارای ۲۳ دکترای افتخاری از دانشگاه های معتبر دنیاست که در اصل این دانشگاه ها با اعطای دکترای افتخاری به این مرد بزرگ به خودشان اعتبار داده اند. لطفی زاده بیش از دویست مقاله ی پژوهش را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد. و در هیئت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام “مشاور” را داراست.
در یک نگاه تئوری فازی لاجیک لطفی زاده را اینگونه می توان تشریح کرد:
بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی، او منطق انسانی را وارد ریاضی کرد. شاید بتوان با دو رنگ سیاه و سفید مثال بهتری ارائه داد. اگر در ریاضی، دو رنگ سفید و سیاه را صفر و یک تصور کنیم، منطق ریاضی، طیفی به جز این دو رنگ سیاه و سفید نمی بیند و نمی شناسد. ولی در مجموعه های نامعین فازی لاجیک، بین سیاه و سفید مجموعه ای از طیف های خاکستری را هم ملحوظ می کند و به این طریق فصل مشترک ساده ای بین انسان و کامپیوتر به وجود آورد.
این منطق حدود چهل سال پیش در امریکا توسط وی پایه ریزی شد. و برای اولین بار در سال ۱۹۷۴ در اروپا برای تنظیم دستگاه تولید بخار، در یک نیروگاه کاربرد علمی پیدا کرد و متعاقب آن، کاربردهای عملی دیگری نیز در عرصه ی اتوماتیزه کردن، در صنایع اروپا و مناطق نظامی آمریکا پیدا شدند. تحول واقعی در کاربرد منطق فازی در سال ۱۹۸۰ در ژاپن اتفاق افتاد. و از آن زمان، ژاپن در بازار فازی نقش پیشرو دارد. در سال ۱۹۸۷ بود که متروی “سندای” ژاپن با سیستم فازی هدایت شد. و به ویژه در عرصه ی وسایل الکترونیکی و دستگاه های خانگی در سال ۱۹۹۰ “فازی” در ژاپن به عنوان کلمه سال انتخاب شد. و اینگونه کشور سازنده ی روبوت ها و هوش مصنوعی این منطق را با سرعتی روز افزون کامل می کند.
پروفسور لطفی زاده سوم مای ۲۰۰۵ ساعت ۱۷ در سالن EB 301 در دانشگاه صنعتی پایتخت کشور آلمان به همت کانون مهندسین و متخصصین ایرانی در برلین و با حضور اندیشمندان جهانی در منطق فازی، به زبان انگلیسی سخنرانی خواهد کرد.
در اطلاعیه ای که پرزیدنت دانشگاه برلین منتشر کرده است، ضمن دعوت از کلیه مطبوعات و رسانه های جمعی می نویسد:«بانی تئوری فازی لاجیک به برلین می آید، پروفسور لطفی زاده درباره تئوری جهانی مشهور خود سخن خواهد گفت.»
دست مریزاد به همت و پشتکار کانون متخصصین ایرانی در برلین.
به جرأت می توان گفت که این کانون علمی، با حسن انتخابش و برپایی مراسمی از این دست، ضمن معرفی بزرگان و شناساندن مفاخر ایرانی، و پرداختن به موضوعات بکر علمی و فرهنگی و پیشتازی در کمک های انسان دوستانه و ارائه برنامه های وسیع در زمینه ساخت و ساز و آبرسانی و حتا تحقیق و تفحص علمی پیرامون انرژی هسته ای در ایران، به پیشرفت و آبادانی آن سرزمین می اندیشد. و بدین ترتیب تاکنون نقطه عطفی را در فعالیت های فرهنگی ایرانیان در آلمان و برلین و دیگر اقصا نقاط دنیا گذارده است که می تواند الگوی دیگر نهادها و کانون های فرهنگی قرار گیرد. این عده ی مشتاق و شیفته فرهنگ و تمدن ایران، در طی فعالیت ده ساله شان، اقدام به انتشار هشت گاهنامه نموده است که مشتمل بر مجموعه مقالات علمی و فرهنگی این عزیزان است. در آخرین گاهنامه با عنوان” سهم ایرانیان در تمدن جهان” که به فارسی در بهار امسال به زیور طبع آراستند، مقالات مختلفی از احوالات و روش علمی کاشفین و مخترعین ایرانی را می توان سراغ کرد. از کشف مس گرفته تا معماری و هنر قالی بافی.

شاید چند خطی از دیباچه ی آخرین گاهنامه کانون متخصصین و مهندسین ایرانی در آلمان، رسالت این مشتاقان علم و فرهنگ را پیش رویمان بگسترد.

«اینک امید بر این است که نسل جوان ایرانی، به ویژه آنان که در خارج از کشور بسر می برند، از طریق این مجموعه با نمونه ای از دستاوردهای چشمگیر نیاکان ما آشنا شده و از خویشتن بپرسند که چه می توانند به مرز و بوم کشورشان تحویل دهند، چرا که خوارزمی ها، ابن سیناها و رازی ها دین خود را به انسان ها ادا کرده و میراثی گرانبها برای آنان به جا گذارده اند. به راستی که اکنون نوبت ماست.»





نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : پروفسور، لطفی زاده، ریاضیدانان بزرگ ایرانی، دانشمند بزرگ ایرانی،
به نام پرودگار جهانیان

سایتی انگلیسی و بسیار جالب که شما میتونید سوالاتی از درس ریاضی مطرح سازید و جواب خود را دریافت کنید.

mathway

این سایت بسیار جالب بسیاری از مسائل شما رو حل میکنه .کافیه که مسئله تون رو توی جای خالی بنویسید.

آدرس:
www.mathway.com

تا حالا این سایت بزرگ بیش از 70 میلیون مسئله رو حل کرده.




نوع مطلب : اخبار واعلامیه های وبلاگ، 
برچسب ها : mathway، ریاضیات جالب، حل مسائل ریاضی به صورت آنلاین،
ابداع مدلی برای پیش بینی طول عمر:

محققان مدلی ریاضی ابداع کردند که طول عمر بیش از 100 سال را پیش بینی می کند.

 به گزارش شبکه خبر دانشمندان دانشگاه بوستون راهی را ابداع کرده اند که به وسیله ان می توان احتمال طول عمر بالای صد سال را درافراد پیش بینی کرد.

این دستاورد با استفاده از بررسی صد و پنجاه نشانه ژنتیکی حاصل شده که به ویژه در افراد دارای طول عمر طولانی یافت شده است.

این دانشمندان روش ریاضی را ابداع کردند که با استفاده از آن و اطلاعات گرفته شده از این نشانه های ژنتیکی می توان بخت فرد در داشتن زندگی بیش از صد سال را برآورد کرد.

رسیدن به این سن پدیده ای کمیاب است و در کشورهای صنعتی از هر شش هزار نفر یکی این سن را تجربه می کند.

محققان بر این باورند که توانسته اند راز ژنتیکی طول عمر بالا را کشف کنند.

محققان دانشگاه بوستون بررسی خود را از سال هزار و نهصد و نود و پنج اغاز کردند و از ان پس ژنوم هزار فرد صد ساله را ارزیابی کرده اند.

 این محققان مدل ریاضی خود را در این افراد آزمایش کردند که به میزان هفتاد وهفت درصد صحت ان اثبات شد.

این محققان درباره ویژگی های افرادی که توانسته بودند طول عمر بالا را تجربه کنند، گفتند اغلب آن ها بیشتر رژیم غذایی مبتنی بر سبزیجات دارند، به طور منظم ورزش می کنند، مشروبات الکلی مصرف نمی کنند، استرس خود را از طریق باورهای مذهبی یا گذران وقت با خانواده کنترل می کنند و سیگار نمی کشند.

به گفته این محققان، در عین حال نشانه های ژنتیکی در طول عمر بالای هشتاد و هشت سال به شکل فزاینده نقش تعیین کننده دارند .





نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : پیش بینی، عمر بالا، 100سال عمر، روش افزایش عمر، پیش بینی عمر،
سه شنبه 23 آذر 1389
به نام خدای یگانه

با توجه به دروس هندسه و  قسمت مهم آن یعنی دایره من نیز مطلبی درباره ی این شکل هندسی در وبلاگ خود قرار دادم/

اشکال هندسی در زندگی همیشه دارای کاربردهای فراوان بوده و برای فعالیتهای انسان الهام بخش و سمبل نیز شده است. دایره یکی از این اشکال است. ابتدایی‌ترین کاربرد دایره ، چرخ و چرخ‌دنده‌ها هستند که از قدیم‌الایام بکار رفته و می‌روند. همچنین ابزار آلات زینتی چون تاج ، گردبند ، خلخال و حلقه‌ها ، کاربردی به اندازه تاریخ بشری دارند. نمونه مثال زدنی حلقه ازدواج است که بین زوجین مبادله می‌شود و این برگرفته از حلقه‌ای است که در دست اهورامزدا در پیکره‌ها و مجسمه‌ها دیده می‌شود.

دایره موجی.

دایره در فرهنگها ، انجمنها ، شهرسازی ، اندیشه‌های هنری و ریشه‌دار بخصوص در ابزار آلات نجومی جایگاه نمادین و کاربردی دارد. در فرهنگ و ادیان قدیم ازجمله بودا ، نماد آسمان ، جهان پاک ، افلاک گردنده و غیر دنیاست در حالی که در مقابل دنیا چهار گوشه و مربع است که به وضوح در بیان اشعار و ادبیات ایرانی بویژه غزلیات عرفانی مشاهده می‌شود.


دایره در هنرهای اسلامی ایران
در هنرهای اسلامی ایرانی دایره‌ها ، به شکل شمس و حلقه نورانی در اطراف سرایمه و بزرگان دین دیده می‌شود. همچنین با توجه به کراهت صورتگری و مجسمه سازی در اسلام و ظریف اندیشی شیعه ، هنرهای اسلامی به شکلهای اسلیمی ، گل و بوته ، نقشهایی ختایی سوق داده شد. اشکال و خطوط و ترکیب رنگ در مینیاتورها ، تذهیبها و فرشها با زینت و ترکیب و نقش نگار پخته‌تری تکامل یافتند.

دایره به شکل شمسه‌های زیبایی تزیین داده شد و شمسه‌ها به صورت منفرد یا در سایر هنرها کاربرد یافت. در خطوط گل و بوته و اشکال اسلیمی و ترکیب رنگ دایره به عنوان پایه‌ای‌ترین ، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین شکل بکار گرفته می‌شود. و سیر کلی به سوی مرکز برای وصل فنا نقطه‌ای (سیاه) است. که اختیار را از چشمان بیننده گرفته و با سیر در تابلو به مرکز هدایت می‌کند.
دایره و نقطه سیاه و قرمز
در میان قبایل بدوی و بسیاری از انجمنها و دسته‌های سری قدیم ، سمبل مفاهیمی چون ابدیت ، جاودانگی و مرگ بوده است و دایره سیاره و دوایر متحدالمرکز در تمرینات اساسی ماینه‌تیستها ، هیپنوتیستها و درمانگران حرفه‌ای می‌باشد. دایره و نقطه سرخ که اغلب نشان آفتاب می‌باشد در پرچم و سمبل ملل شرق آسیا نیز مشاهده می‌شود.


هفت شهر
بطلیموس در دو قرن پیش از میلاد بر اساس تفاوت حرارت ، سرزمینهای شناخته شده آن روزگار را به هفت اقلیم تقسیم کرده است از آنجا که تقسیم بندی بطلیموس بر اساس دایره‌های مداری است اقلیمهای هفت گانه را اقلیمهای هندسی نیز نامیده‌اند. به نظر صاحبنظران ، اصطلاح هفت شهر ، هفت اقلیم و هفت وادی که در ادبیات و حکمت ایرانی وارد شده است الهامی از نظریات بطلیموسی را در خود دارد. اجرام آسمانی به دو دسته ثوابت و اجرام متحرک و متغیر تقسیم بندی شد و اجرام متغیر شناخته شده آن روز ، خورشید ، زمین ، بهرام ، تیر ، عطارد ، مشتری و زحل هر کدام در مداری و آسمانی تصور شدند. آسمان اول ، آسمان دوم … تا هفت آسمان.

دایره و نجوم
کره زمین برای شناسایی بهتر به دایره‌های افقی به نام مدار از صفر استوا تا ۹۰ درجه قطبین و دایره‌های عمودی به نام نصف‌النهار تقسیم بندی می‌شود. در علوم قدیم دایره بیشترین کاربرد و برترین جایگاه را در علم نجوم دارد. اولین مدلهای منظومه‌ای بر اساس گردش زهره در فرهنگ اینکاها ، گردش خورشید و کاینات دور کلیسا و زمین ، تا گردش زمین و سیارات دور خورشید در نجوم اسلامی و قوانین حاکم بر حرکت آنها بر روی مسیرهای دایروی بودند. مدلهای اتمی بعد از نظریه جوزف تامسون نیز هسته متمرکز در مرکز (بار مثبت) و الکترونهای متحرک در مدارهای دایروی بود. که به دلیل شباهت به مدل منظومه‌ای مشهور گشت.

بعدها تیکوبراهه ، کپلر ، کپرنیک روی این نظریه‌ها کار کردند. در سال ۱۶۱۹ کپلر سه قانون حرکت سیارات را با استفاده از مشاهدات تیکوبراهه بیان کرد. قوانین کپلر پایه و اساس قوانین نیوتن و مکانیک کلاسیک و مکانیک سماوی شد. در این نظریه مسیر دایره به مسیر بیضوی که خورشید در یک کانون بیضی قرار دارد تغییر یافت. با مطرح شدن فیزیک نوین و فیزیک کوانتومی ، اصل عدم قطعیت و سایر پیشرفتهای تکنولوژیکی مدل منظومه‌ای هسته نیز به مدل ابر الکترونی تبدیل گشت.

نگاهی به رصدخانه مراغه
این رصدخانه در زمره پیشگامان نجوم ایران و دنیای قدیم بوده و جایگاه بی‌نظیری برای خود دارد. مهمترین دوره و مکتب نجومی ایران مکتب مراغه بود که به گفته پروفسور عبدالسلام رصدخانه‌های هنر با وجود رگه‌های هنری اساسا بر پایه رصدخانه‌های اسلامی ساخته شده است. در این میان مکتب مراغه با نام خواجه نصیر‌الدین طوسی با سمت گیری انتقادی نسبت به نظام بطلیموسی به دلیل مشکلات جدی و ناسازگاریهای ذاتی موجود اخترشناسان بر اساس مدل هندسی نجومی ارایه شد که به جفت طوسی معروف گشت. ایجاد حرکت خطی به کمک حرکتهای دورانی یکنواخت است. ساختمان اصلی این رصدخانه به شکل استوانه طراحی شده بود. اکثر وسیله‌های رصدی در آن شکل دایروی داشتند از مهمترین وسیله‌های رصدخانه مراغه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.


وسایل رصد خانه مراغه
سدس فخری که بعدها با اصلاح به دوربینهای تیودولیت معروف گشتند که کاربردهای نقشه برداری دارد. وسیله دیگر ربع بود. این آلت از ربع دایره و عضاده‌ای تشکیل یافته و با آن میل کلی و ابعاد کواکب و عرض بلد را رصد می‌نمودند و بر سطح دیواره شمالی و جنوبی رصدخانه نصب شده بود. وسیله دیگر ذات‌الحلق بود که که به جای ششگانه بطلیموس و نه حلقه ثاون اسکندرانی جامع‌تر بوده است.

آلتی است متشکل از پنج حلقه به ترتیب الف برای دایره نصف النهار که بر زمین نصب شده بود. ب برای دایره معدل النهار ج برای دایره منطقه‌البروج د برای دایره عرض و ه برای دایره میل. از آلات دیگر رصدخانه مراغه ذات‌الجیب و ذات‌السمت بودند که برای تعیین ارتفاع در کلیه جهات مختلف افق بکار رفته می‌شد. ذات‌الربعین که به جای ذات‌الحلق استعمال می‌شد. ذات‌الارسطوانتین و دایره شمسیه از وسایل دیگر رصد خانه هستند.


نگاهی به استفاده از دایره برای رفع مشکلات شهرها و شهرسازی
توسعه شهرها ، تامین نیازمندیهای آنان ، چاره‌جویی برای توسعه‌های آینده شهر ، اتخاذ تصمیماتی که بتواند مشکلات شهری را به حداقل برساند و بالاخره آنکه چگونه رابطه منطقی بین انسان با محیط طبیعتش حفظ شود، به تحولاتی در امر شهرسازی منجر شد. نخستین نظریه در زمینه شهرسازی شخصی به نام هیپوداموس (۴۸۰ سال قبل از میلاد) بود و بعد از آن نظریات و راهکارهای متفاوت شهرسازی بوجود آمد. ولی پیدایش دانش امروزی شهرسازی به قرن نوزده میلادی می‌رسد. از میان نظریه‌های شهرسازی می‌توان نظریه‌های زیر را نام برد.

نظریه متحدالمرکز
در این نظریه الگوی ساخت شهر بر این اصل استوار است که توسعه شهر از ناحیه مرکزی به طرف خارج شهر صورت گرفته و تعداد مناطق متحدالمرکز را تشکیل می‌دهد. این مناطق با ناحیه مشاغل مرکزی شروع شده و بوسیله منطقه در حال تحول احاطه می‌شود.

نظریه قطاعی
تعدیل و تغییر در جهات مختلف این نظریه است. شهرها برای همیشه نمی‌توانند حالت متحدالمرکزی مناطق را حفظ کنند. در این نظریه اجازه خانه به عنوان راهنما مطالعه شهر را عملی می‌سازد. ساخت واحدهای گرانقیمت از کانون اصلی در طول شبکه‌های رفت و آمد ، ساخت واحدهای مسکونی دیگر و ارزان‌تر به سوی فضاهای باز و جابجایی ساختمانهای اداری و تجاری ، توسعه واحدهای مسکونی گرانقیمت را در جهت عمومی عملی سازد. آپارتمانهای لوکس در مجاورت بخشهای تجاری و مسکونی قدیمی بوجود آمده و واحدهای گرانقیمت شهر بطور اتفاقی و نامنظم جابجا نمی‌شوند. راههای شعاعی از مرکز شهر به اطراف کشیده می‌شود و عامل دسترسی به این راهها و قیمت زمینها را در مناطق مختلف شهر تعیین می‌کند.

مدل حلقه‌ای
در این مدل به جای آنکه خطوط اصلی حمل و نقل به صورت خطی گسترش یابد به شکل دایره‌ای و به موازات مرکز شهر ، حواشی ناحیه مرکزی و بافتهای اطراف آن را احاطه می‌کند. و دور تا دور بافت را گره‌های شهری بوجود می‌آورد. و فعالیتها شکل حلقه‌ای یا زنجیره‌ای به خود می‌گیرند.

طرح مکمل مدل کهکشان
بر اساس نظریه ویکتورگروین در بیشتر شهرهای بزرگ کاربرد دارد. شهر از مراکز متعددی تشکیل یافته و هر کدام واحدهای دیگری را بوجود می‌آورد و بوسیله شبکه‌های ارتباطی مشترک و مستقل و منطقه‌ای بافتها به همدیگر مرتبط می‌شوند. مجموعه این بافتها و شبکه‌ها یک شبکه کهکشانی را بوجود می‌آورد. خدمات مرکزی در وسط بافت و جایگاه صنایع در نواحی اطراف شهر و در خارج از بافت اصلی پیش‌بینی شده است.

دایره در مثلثات و فیزیک
از دایره‌های مشهور دیگر دایره مثلثاتی است. دایره مثلثاتی دایره‌ای است با درجه‌بندی و جهت حرکت مشخص که به آن جهت مثلثاتی گویند و آن پادساعت گرد یا عکس ساعت گرد است. شعاع این دایره واحد است و حداکثر مقدار توابع مثلثاتی سینوس یا کوسینوس که در این دایره بدست می‌آید می‌تواند واحد شود. هارمونیها و هماهنگها ، چرخش ، حرکت دورانی ، حرکات پریودیک و دوره‌ای ، حرکات تناوبی ، حرکات رفت و برگشتی در یک مسیر مشخص را می‌توان توسط این دایره و کمیات مثلثاتی برای بیان مکان و زمان و توصیف این حرکات و موقعیت بکار برد.

دایره در ورزشهای باستانی و موسیقی
دایره با توجه به نماد آسمانی و قداست افلاکی در ورزشهای باستانی از جمله زورخانه و گوی بازی ورزشکاران باستانی کار ، در رقص سماء و حلقه گردش و لباس و کلاه آنها ، نیز کاربرد دارد. در مکاتب هادی همچون کومونیسم نیز همچنان که در فیلم بایکوت مشاهده می‌کنیم. به عنوان سمبل بکار رفته است مسیری که از هیچ آغاز شده و در سیر مسیر به هیچ منتهی می‌شود.

اساس موسیقی و هنرهای ادبی شرقی موسیقی دوری است. موسیقی و هنری که انسان را در جای خود از حالی به حالی دگرگون می‌کند از نقطه‌ای شروع شده و او را به سیر در عالم معانی برده و در آخر انسانی ارزشی ، تحول یافته و والا‌مقام و انسانی که شایسته خلیفه الهی است بوجود می‌آورد





نوع مطلب : آموزش، 
برچسب ها : دایره، مطالبی درمورد هندسه، ریاضی در شهر سازی، ریاضی در رصد خانه مراغه،
دوشنبه 22 آذر 1389
من یه مسابقه  بین بازدیدکنندگان میذارم که تا 89/10/1 فرصت جواب دادن دارید.این مسابقه شامل 3 معمای زیر است:

۱)دو عرب با هم مسافرت میكردند یكی از انها 5 قرص نان و دیگری 3 قرص نان با خود
داشت. عرب سومی به انها پیوست .شب شد و همه با هم 8 قرص نان را خوردند.عرب سوم 8 درهم به ان دو عرب دیگر داد كه بر سر تقسیم ان بین این دو اختلاف افتاد.
ان كه 5 قرص نان داشته بود می گفت تقسیم باید به نسبت 5 به 3 انجام گیرد
و دیگری می گفت باید به تساوی باشد.اختلافشان بالا گرفت
و سرانجام از حضرت علی داوری خواستند .ان حضرت 7 درهم را حق صاحب 5 قرص نان و1 درهم را حق صاحب 3 قرص نان دانست!!!
به نظر شما داوری حضرت بر چه پایه ای بوده است؟


 

۲)مردی تردست كه با جوانی ساده دل اما آزمند همسفر شده بود و به مقدار پولش
پی برده بود به او چنین پیشنهادی كرد:
تردست:دوست داری پولت را دو برابر كنم؟؟
ساده دل:چه بهتر از این.
تر دست:یك شرط دارد هر بار كه پولت را دو برابر كنم باید 800 تومان به من بدهی
قبول میكنی؟؟
ساده دل شرط را پذیرفت اما پس از 3 بار همه ی پولهایش را از دست داد!!
این جوان ساده دل قبل از این شرط بندی چند تومان با خود داشته است؟؟

 


۳)در زمان قدیم كه روستاییان محصولات خودشان را بمیدان برای فروش می آ وردند یك زن روستایی یك سبد تخم مرغ بمیدان آورده كه بفروشد.
هنوز هیچ نفروخته بود كه اسب یك سوار پاش خورد بسبد تخم مرغ. نتیحتا بیشتر تخم مرغ ها شكستند.
اسب سوار خیلی نا راحت شد واز روستایی پوزش خوا ست و حاضر شد پول همه آنهارا بپردازد.
اسب سوار از روستایی سوال كرد": "مادر جون چند تا تخم مرغ داشتی؟"
خانم در حواب گفت:
"تعدادشونو نمیدو نم اما وقتی آنهارا دوتا دوتا بر میداشتم یكی باقی میموند
وقتی سه تا سه تا بر میداشتم یكی باقی میموند, وقتی چهارتا چهارتا بر میداشتم یكی باقی میموند, وقتی پنحتا پنحتا بر میداشتم یكی باقی میموند, وقتی شش تا شش تا بر میداشتم یكی باقی میموند, اما وقتیكه هفت تا هفت تا بر میداشتم هیچی باقی نمیموند.
اسب سوار حساب كرد و پول تخم مرغای زن را داد.

- سوال
كمترین تعداد تخم مرغی كه زن روستایی میتوانست داشه باشد چندتا بود؟

 



جواب ها 10/1 اعلام میشود.جواب هارو در نظرات که  در زیر میبینید ،بنویسید.





نوع مطلب : معماهای ریاضی، 
برچسب ها : معمّا، جالب، ریاضی، 3عرب، تخم مرغ،
سه شنبه 16 آذر 1389
امروز قطعه ای از فیلم قهوه تلخ رو براتون گذاشتم که حتما" دوستش دارید.


قهوه تلخ

با صدای بابای عطی

کیه



نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : بابای عطی، قهوه نلخ، کیه، رینگتون قهوه تلخ،
یکشنبه 7 آذر 1389
این هم از عدد های عجیب ریاضی

یک نفر از اساتید دانشکده شهر آتن پایتخت یونان عددی را کشف کرد که خصایص عجیبی دارد.
آن عدد:142857 میباشد.

اگر عدد  را در دو ضرب کنیم، حاصل: 285714 میشود! (به ارزش مکانی 14 توجه کنید).
اگر این عدد را در سه ضرب کنیم حاصل: 428571 میشود!(به ارزش مکانی 1 توجه کنید).
اگر  در چهار ضرب کنیم حاصل: 571428 میشود!( به ارزش مکانی 57 توجه کنید).
اگر در پنج ضرب کنیم حاصل: 714285 میشود!(به ارزش مکانی 7 توجه کنید).
اگر در شش ضرب کنیم حاصل: 857142 میشود! (سه رقم اول با سه رقم دوم جا بجا شده)
اگر این عدد را در هفت ضرب کنیم حاصل: 999999 میشود!

ضربهای بالا را خود شما انجام دهید و حاصل را با عدد اصلی مقایسه کنید




نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : 142857، عدد جالب ریاضی، اعداد در ریاضی، ریاضی جالب،
یکشنبه 7 آذر 1389

به نام خداوندی که ریاضیات را آفرید


ریاضی


و این هم یکی دیگه از انبوه جالبات  دنیای ریاضی از حوضه ی نظریه اعداد

به دست آوردن تعداد برادران و خواهران یه نفر:

با کمی دقت می توانید تعداد پسران و دختران یک خانواده را حدس بزنید .

1-  از یک نفر بخواهید که تعداد برادرانش را به اضافه  3  کند .

2-  حاصل بدست آمده را در عدد  5  ضرب و عدد  20  را به آن اضافه کند .

3-  حاصل به دست آمده را در عدد  2  ضرب و به تعداد خواهرها اضافه کند .

4-  به حاصل، عدد  5  را اضافه و عدد  75  را از آن کم کند .

5-  نتیجه را به شما بگوید .

6-  عدد حاصل ( که دو رقمی است )، تعداد خواهران و برادران را مشخص می نماید.

7-  عدد سمت راست تعداد خواهرها و عدد سمت چپ تعداد برادرها است.



نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : تعداد خواهران، تعداد برادران، سرگرمی بسیار جالب، دنیای جالب ریاضی،
یکشنبه 7 آذر 1389
به نام خدا
لاپلاس

پیرسیمون دولاپلاس (1749-1828) ریاضیدان و منجم نظری فرانسوی و در زمان خود آنچنان مشهور بود

که نیوتن فرانسه خوانده می شد. علاقة اصلی او در طول زندگیش مکانیک سماوی, نظریة احتمال, و ارتقاء
مقام بود.


در سن بست و چهار سالگی عمیقًا درگیر جزئیات کاربرد قانون گرانش نیوتن در کل منظومة شمسی بود که
در آن, سیارات و اقمار آنها تحت تأثیر خورشید نیستند, بلکه به اشکال درهم و پیچیده ای در یکدیگر تأثیر
دارند. حتی نیوتن معتقد بود که گاهی مداخلة الهی لازم است تا از پیدایش بی نظمی در این سازو مکار
پیچیده جلوگیری شود. لاپلاس تصمیم گرفت که دلایل علمی این موضوع را جستجو کند, و موفق شد ثابت
کند که یک منظومة شمسی ایده آل در ریاضیات عبارت است از دستگاه دینامیکی پایداری که همواره بدون
تغییر بماند. این دستاورد تنها یکی از پیروزیهای فراوان اوست که در اثر بزرگ و تاریخیش تحت عنوان
مکانیک سماوی (که در پنج مجلد از سال ۱۷۹۹ تا ۱۸۲۵ انتشار یافت), آمده است. در این اثر کارهای
چندین نسل از ریاضیدانان برجسته راجع به گرانش گردآوری شده است. متأسفانه به خاطر شهرت آینده
اش, همة مراجع مربوط به اکتشافات پیشینیان و معاصران خود را حذف کرد, و امکان این توهم را به وجود
آورد که همة این مطالب و نظرات, متعلق به خو اوست. حکایات زیادی در رابطه به این کاوش ذکر شده
است. یکی از مشهورترین آنها حاکی از زمانی است که ناپلئون برای نشان دادن نقطة صعی از لاپلاس, به او
اعتراض کرد که چرا کتاب قطوری راجع به دستگاه جهان نوشته است بدون اینکه حتی مکانیک سماوی او
برای نسلهای بعدی به جا ماند توسعة همه جانبة نظریة پتانسیل است, که در رشته های متعددی از علوم
فیزیکی, از گرانش و مکانیک سیالات گرفته تا الکترومغناطیس و فیزیک اتمی, وسیعًا مطرح می باشد. با
وجود اینکه لاپلاس اندیشة پتانسیل را از لاگرانژ گرفت بدون اینکه ذکری از این امر به میان آورد, ولی این
نظریه را مورد استفادة آنچنان گسترده ای قرار دارد که از آن زمان, معادلة دیفرانسیل نظریة پتانسیل همواره
به معادلة اساسی لاپلاس مشهور بوده است.
شاهکار دیگر او رسالة نظریة تحلیلی احتمالات ( ۱۸۱۲ ) بود, که آن کشفیات چهل سالة خود را در مورد
احتمال تنظیم کرد. وی باز هم فراموش کرد از نظرات فراوان دیگران که با نظرات خود درآمیخته بود, ذکری
به میان آورد, ولی با این وجود متفق القول اند که کتابش در این زمینه بزرگترین اثری است که در این
قسمت از ریاضی نوشته شده است. وی در مقدمة این کتاب مب گوید:«نظریة احتمال اساساً چیزی نیست
مگر برداشت معمولی که به صورت محاسبه درآمده است.» ممکن است چنین باشد, ولی ۷۰۰ صفحة آنالیز
بغرنج بعدی, که در آن آزادانه از تبدیلات لاپلاس, توابع مولد, و بسیاری ابزار غیر ابتدایی دیگر استفاده کرده
است, به گفته بعضی, از نظر پیچیدگی حتی از کتاب مکانیک سماوی نیز فراتر می رود.
بعد از اتقلاب فرانسه, استعداد سیاسی و حرص لاپلاس برای کسب مقام به اوج خود رسید. هم میهنانش از
بی ثباتی و اطاعت وی در امر سیاست به تمسخر یاد می کنند. این بدان معناست که هر وقت تغییری در
حکومت پیش آمد (که در آن زمان زیاد رخ می داد) لاپلاس با تغییر اصول معتقدات خود بآرامی با محیط
ساگار می شد. او بین جمهوریخواهی شدید و مداحی از سلطنت در نوسان بود‐ و هر بار به شغلی بهتر و
عنوانی مهمتر دست می یافت. مناسب است که او را با نمایندة قلابی پاپ در بری که در ادبیات انگلیسی
آمده است مقایسه کنیم, که دوبار کاتولیک و دوبار پروتستان می شد. می گویند نمایندة پاپ در جواب اتهام
رنگ عوض کردن گفته است:«نه, این طور نیست, زیرا گرچه مذهب خود را تغییر می دادم ولی یقینًا به
اصل خود پای بند بوده ام, اصلی که حکم می کند من باید تا پایان عمر اسقف در بری باقی بمانم.»
لاپلاس برای جبران خطاهایش, همواره در کمک و تشویق دانشمندان جوانتر دست و دل باز بود. او گاه و
بیگاه به مردانی مانند گیلوساک شیمیدان, هامبولد جهانگرد و طبیعی دان, پواسون فیزیک دان, و خصوصًا,
کوش جوان, که یکی از بزرگترین سازندگان ریاضیات قرن نوزدهم شد, در پیشبرد کارشان کمک می کرد.




نوع مطلب : سرگرمی و خنده و دانلود، 
برچسب ها : دولاپلاس، پیرسیمون، نیوتون فرانسه، نظریة احتمال،





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
 
 
بالای صفحه